gamification

Gamification – czy jest dla ciebie ważne i dlaczego tak?

Rozrywka to nieodłączny element życia człowieka. Takiego normalnego człowieka. Z krwi i kości, a nie układu scalonego zamiast mózgu. Każdy musi czasem sobie usiąść i odpocząć. Zrelaksować się. Oderwać od rutyny, obowiązków, pracy. W jaki sposób? Niektórzy medytują. Inni lepią garnki z gliny. Ale Ty dobrze wiesz, do czego zmierzam. Najczęściej relaksujemy się przy pomocy… gier. Zarówno komputerowych, planszowych, jak i tych na smartfony. Czyż nie…?

Jest to rodzaj prawdy objawionej, którą nie sposób zignorować. A najlepiej – zrobić na niej pieniądze. I w tym momencie przechodzimy do pojęcia gamification.

Definicja

Kognitywna manipulacja.

Playbor (play + labor).

Weisure (work + leisure).

Gaming interfaces.

Game-design thinking.

Czymś, co statystyki określają przyszłościowym.

Gamification dzieje się wtedy, kiedy stosujesz elementy i/lub mechanikę gier w produkcie, który z grami generalnie nie ma nic wspólnego. Dla przykładu – na zwykłej stronie internetowej. Uwaga, to NIE jest robienie ze swojej strony gry. To NIE jest chamskie umieszczanie gry na stronie. To tylko zapożyczanie niektórych funkcjonalności znanych głównie z gier w celu osiągnięcia określonych celów biznesowo-marketingowo-sprzedażowych.

Konkrety, konkrety!

Co dokładnie możemy sobie pożyczyć? Jakie cechy posiadają gry, które jednocześnie mogą okazać się przydatne na zwykłej stronie internetowej?

  • zbieranie punktów
  • wymiana punktów na bonusy
  • przyznawanie odznak za osiągnięcie konkretnych celów
  • określanie poziomów zaawansowania użytkownika
  • przyznawanie adekwatnych do poziomu zaawansowania użytkownika wyzwań oraz nagród
  • obrazowy, atrakcyjne wizualnie, a jednocześnie przejrzysty system śledzenia postępów użytkownika
  • porównywanie wyników danego użytkownika do wyników innych użytkowników
  • mechanizm rywalizacji vs. współpracy

Po co i dlaczego?

Co zyskujesz dzięki gamification? Strona upodabniająca się do gry jest bardziej atrakcyjna dla potencjalnego użytkownika. Angażuje go, zachęca do uwagi, interakcji, dodania do zakładek, polubienia na fejsie, a bardzo często – ostatecznie – wydania kasy w konkretnym celu. Dzięki różnym zabiegom manipulacyjnym użytkownicy zachowują się na stronie w bardzo konkretny, korzystny dla właściciela witryny sposób. Najlepsze jest to, że robią to dobrowolnie, pod wpływem motywacji płynącej z różnych zabiegów gamification.
Oczywiście zasady gry muszą być jawne i proste. Użytkownicy oczekują nagrody za określone działania. Nie ma satysfakcji bez wysiłku. Zadanie -> Wysiłek -> Postęp -> Satysfakcja + Nagroda. Oto przepis na stałego, wiernego użytkownika.

Dla kogo?

Gdzie konkretnie możesz wykorzystać gamification?

  • Najprostszym przykładem jest sklep internetowy, w którym zbierasz punkty podczas zakupów lub poprzez polecenie nowych klientów. Za zebrane punkty dostajesz np. zniżki na kolejne zakupy lub konkretne gadżety.
  • Niektóre firmy: budowanie zaangażowania pracowników; określenie takich zasad pracy, które wspierałyby produktywność pracownika.
  • Każda firma: platforma elearningowa / pro-rozwojowa dla pracowników. Zachęcasz ich do nauki oraz dzielenia się swoją wiedzą.
  • Kursy online. Jakie to teraz popularne! Każdy większy bloger sprzedaje jakiś kurs online. Jeśli naprawdę chcesz być skuteczny i nakłonić kogoś do nauki, często do zmiany życia – postaw na gamification. Motywuj. Pokaż ich postęp. Daj nagrodę i rzuć kolejne, trudniejsze wyzwanie.

Uwaga

To nie jest tak, że dzięki gamification spadnie na Ciebie deszcz miliona złotych monet. Są 2 strony barykady. Po jednej stoją zwolennicy owej praktyki, a po drugiej może nie tyle przeciwnicy, co – sceptycy. Oczywistym jest to, że nie należy pchać metod gamification wszędzie gdzie się da, tylko dlatego, że to modne słowo. Czy jest to dobry kierunek rozwoju Twojej strony? Nie wiem. To kwestia, którą sam musisz przeanalizować. Pamiętaj jednak, że tylko gamification użyte w dobrym miejscu i czasie przyniesie zyski. Stosowane pochopnie, pod wpływem impulsu, bez analizy potrzeb zarówno witryny, jak i jej użytkowników – może okazać się dla biznesu pierwszym gwoździem do trumny.

A więc…

Gamification – czy jest dla ciebie ważne i dlaczego tak?

Możesz mnie spytać – ale po co mi to wszystko wiedzieć? Być może nie masz potrzeby sterowania ludźmi (edit: zachęcania ich do działania w korzystnym dla Ciebie celu). Nie masz sklepu, nie prowadzisz kursu, nie zarządzasz ludźmi w jakimkolwiek wymiarze. Dam sobie jednak głowę uciąć, że robisz jakieś zakupy w sklepach internetowych, najprawdopodobniej zdarzyło Ci się przerobić jakiś kurs online. Warto być świadomym pewnych mechanizmów rządzących w internetach, warto żyć uważnie. Nie naiwnie. Nie bezmyślnie. Nie daj sobą sterować. Albo po prostu bądź świadomy sznurków, które Tobą sterują. Warto

Artykuły, które mogą Ci się spodobać...

Wpisz hasło, którego szukasz i naciśnij ENTER, aby je wyszukać. Naciśnij ESC, aby anulować.

Dawaj na górę